I am secretly, perfectly tall

14.8.11

thirdparty

Petang tadi, Jijah sms aku mintak tolong bagi pendapat. aku malas nak tanya kenapa tak tanya kawankawan baik kampus dia. sebab mungkin dia dah taknampak sesiapa lagi paling layak selain aku.

"Mira, aku rasa dh fall in love gila dengan sorang lelaki ni. td, dia text aku mintak kapel. tapi poblemnya, dia ade gefren. ape aku nk buat ni? penting diri ke mcmmane?"

dah lama tak jumpa dan tak bercakap dengan jijah. so, aku agak terkejut dengan sms jijah. apapun, we are still friends, friend in need is a friend in deed. so, aku reply.

"nanti aku helohelo. sekarang aku ade keje sikit. aku jnji aku call."

dan dia reply balik,
"tolong ye? aku tunggu."

sebenarnya, aku tak busy pun. aku memang nak tolong. masalahnya, aku taktahu nak jawab apa. tapi jijah macam betulbetul nak pendapat aku. so, aku kena bagi nasihat dan pendapat yang terbaik.

tapi aku rasa jijah tanya aku sebab dia tahu dari sekolah lagi lelaki yang ada gefren adalah feveret aku. so, mungkin jijah nak someone yang sokong dia untuk terima lelaki tu. taklah dia rasa bersalah sangat.

tapi jijah mungkin taktahu aku dah terkena karma atas keseronokan aku tu. 

in this situation, we need to be on everyone's shoe.

kalau jadi jijah, kau boleh penting diri. kau boleh terima lelaki tu dan bina kebahagian. simple. benda baru, fresh, sume suke.

dan kalau kau jadi lelaki tu, kau akan rasa hebat gila sebab kau berjaya tackle hati dua perempuan. dan dari merasa hebat tu lah kau boleh exchange gefren macam exchange baju. lepas boring dengan jijah, kau boleh pilih orang lain pulak.

tapi, kalau kau jadi perempuan tu, agakagak kau mampu tak nak terima boifren kau nak tinggalkan kau sebab ada perempuan lain?

ok. so, aku dah decide apa aku nak bagitahu jijah. pukul 9 malam tadi aku call jijah.

aku: jijah, kau ok? kau dah terima belum lelaki tu?

jijah: belum. aku tunggu kau.
aku: macam ni lah jijah. kalau kau sayangkan sangat lelaki tu, kau pergilah terima dia. tak salah. perasaan takboleh paksapaksa.

jijah: betul ke ni?kau rasa tak jahat ke?

aku: mana ada jahat jijah. kau dua sama suka. perempuan tu mungkin akan faham dan boleh terima punya lah.

jijah: oh ya. lagipun. lelaki tu cakap dia dah tak sayang perempuan tu dah. so, dia kena fahamlah.

aku: ya jijah. go on. tapi kalau satu hari nanti lelaki tu jumpa dengan perempuan lain dan tinggalkan kau, kau kena faham dan kena terima ye?okaylah selamat berbahagia. bye jah, take care.

aku takmahu tunggu jawapan jijah sebab tu aku terus letak call.

lagipun aku tahu jijah orang nya baik dan bertimbang rasa. itu sebab dia ambil keputusan tanya pendapat dari jadi orang penting diri.

"takguna bahagia atas kesedihan orang lain.  you might win now but you will lose later. percayalah, i was there."